webblix webbyrå

4 tips till en Instagramstrategi för marknadsföring

Visst kan det kännas onödigt krångligt att publicera på Instagram?
”Bara posta en bild” tänker man, men när man väl sitter där med instagram-appen i handen så blir det oftast svårt och känns krystat.

Instagram är det perfekta stället för marknadsföring. Om du lyckas skapa en stark följarskara med mycket integrering har du guldvärd marknadsföring helt gratis. Instagram har över 1 miljard (!!) användare och enligt undersökningar besöker 61% av svenskarna Instagram varje dag.

Som du säkert förstår, är det här en riktig guldgruva för din marknadsföring!
Men hur får vi fram ett bra instagramflöde som gynnar vårt företag?

 Planering är nyckeln. Ditt innehåll ska vara så planerat att det verkar oplanerat.
Föreställ dig när du lyssnar på en riktigt bra föreläsare. Deras föreläsning känns naturlig, talet flyter på och det känns enkelt att hänga med och förstå. Det känns väldigt avslappnat och inte alls inövat. Så vill du att ditt instagramflöde ska kännas.

1. Skylta med ditt instagramkonto
Det är enkelt att skapa ett konto, men du behöver hjälpa din nuvarande publik hitta dit. Se därför till att alltid länka in ditt konto, använd dina befintliga kanaler som exempelvis din hemsida, din mejlsignatur och facebook.

Genom att hjälpa din nuvarande publik hitta din Instagram får du en bra start på ditt följarantal. För att skapa integrering med dina följare kan du skriva ledande inlägg som att ställa en fråga, anordna en tävling eller andra liknande aktiviteter som bjuder in följarna till att agera.

2. Inspireras av dina konkurrenter
Kika in dina konkurrenters sidor, hur använder dem sig av sina sociala medier för att nå ut till följare. Låt dig inspireras och få tips om hur du kan lägga upp din profil. Ta gärna en extra titt på ditt flöde när du gör ett profilbesök.

Flödet och din profil är det första en ny följare möts av när dem hittar ditt content. Se till att profilen stämmer överens med din grafiska profil och att det är tydligt vilket företag som driver kontot. Lika så bör även flödet med inlägg följa någon sorts standard och inte sticka ut allt för mycket.

4 tips till instagram
instagramflöde

3. Använd hashtags och var aktiv
Försök använda ett par utvalda hashtags i dina inlägg, lägg dem gärna i en kommentar under inlägget så får du ett rent och snyggt utseende men kan utnyttja funktionen av hashtags. Du kan med fördel researcha över vilka inlägg som använder dina tänkta hashtags och på så vis även få inspiration till dina egna inlägg.

4. Gör ett publiceringsschema för ditt instagramflöde
Låter kanske märkligt att planera ett flöde som ska se naturligt ut, men faktum är att det är otroligt underskattat med ett schema. Nyckeln är att göra ett schema som du kan återanvända med så lite ansträngning som möjligt. Schemat är där som ett verktyg för att du alltid ska kunna veta vad det är du ska lägga ut, du slipper helt enkelt fastna i fällan med att inte veta vad det är du ska lägga ut.

Schemat kan du lägga upp på olika sätt, det kan exempelvis vara 10 dagars intervaller. Här nedan ger vi ett exempel på hur ett sådant schema kan se ut.

  1. Promota ert företag
  2. Behind the scenes
  3. Dela en vardagsbild
  4. Dela en kunskap
  5. Publicera något som inspirerar
  6. Ställ en fråga till dina följare
  7. Dela en vardagsbild
  8. Publicera en fakta om ert företag
  9. Berätta om ansiktet bakom
  10. Dela en vardagsbild

Som du ser är schemat väldigt simpelt och kräver ingen större ansträngning mer än att du måste ta bilder som kan representera dagen. Schemat kan du kopiera ut och ha lättillgängligt under veckans gång, självklart är det bara att modifiera så att det passar in på just ert företag.  

Behöver ni hjälp med att ta ert Instagram-game till nästa nivå?
Webblix Webbyrå erbjuder olika helhetslösningar helt anpassade efter dina behov. Vi skapar en strategi för just ditt företag och ser till att er marknadsföring får en rejäl boost framåt. Vi erbjuder även hjälp med andra kanaler så som facebook ads och google ads. Låter detta som något för dig? 

Nyfiken på våra tjänster?

Webblix Webbyrå arbetar med helhetslösningar för företag och organisationer. Vi tar fram skräddarsydda lösningar för att passa era behov och önskemål. Vi har ett väldigt flexibelt arbetssätt vilket gör oss unika i vår bransch. Nyfiken på vårt arbetssätt? Beställ ett kostnadsfritt designförslag innan du bestämmer dig.

Liknande artiklar

Webblix Webbyrå visar kod

Ny hemsida

Webblix firar 1 år!I samband med att Webblix Webbyrå fyller 1 år vill vi fira detta med att lansera vårt helt nya utseende på hemsidan.

Läs mer »

Beräkna pris

Använd vår prisberäknare för att få fram ett estimerat pris på er nya hemsida. Glöm inte att ni alltid får ett kostnadsfritt designförslag innan ni bestämmer er, helt utan köptvång!

Start-up Helhetslösning

Vi har tagit fram fasta paketpriser för er som precis startat upp ert företag. Med våra färdiga lösningar får ni allt ni behöver för att komma igång. 

Vill du också få fler kunder? Kontakta oss redan idag!

Fyll i din kontaktuppgifter så hör vi av oss inom 24h

Montörgatan 3A
264 70 Klippan
Innehar F-skattsedel

Prisberäknare

Fyll i uppgifterna för att få fram ett estimerat pris.

Hur många sidor behöver ni?
Exempelvis om oss, kontakt osv.
Hur avancerad design önskar ni?
Uppskatta utefter din egen känsla
Behöver era användare kunna logga in?
Behöver hemsidan kunna acceptera betalningar?
Behöver ni hjälp med bilder & film?
Behöver ni hjälp att skriva texter?
Hur viktigt är SEO?
Är ni intresserade av Facebook/Google Ads?
Var ska vi skicka förslaget?
Vi sparar endast dina uppgifter för att upprätta en affärsrelation.

Tack för ditt meddelande!

Stort tack för ditt meddelande, vi är glada att du valt att höra av dig till just oss. 

Vi svarar vanligtvis inom några timmar.
Om ärendet brådskar är du välkommen att ringa oss på 070 88 60 268. Svarar vi inte kan du alltid lämna ett meddelande!

Vi hörs snart!
Mvh. Webblix Webbyrå

Kakor är väl alltid gott, eller hur?
Denna webbplats använder Cookies för att säkerställa att webbplatsen upplevs på bästa sätt. Genom att fortsätta accepterar du detta.