Visst kan det kännas onödigt krångligt att publicera på Instagram?
”Bara posta en bild” tänker man, men när man väl sitter där med instagram-appen i handen så blir det oftast svårt och känns krystat.
Instagram är det perfekta stället för marknadsföring. Om du lyckas skapa en stark följarskara med mycket integrering har du guldvärd marknadsföring helt gratis. Instagram har över 1 miljard (!!) användare och enligt undersökningar besöker 61% av svenskarna Instagram varje dag.
Som du säkert förstår, är det här en riktig guldgruva för din marknadsföring!
Men hur får vi fram ett bra instagramflöde som gynnar vårt företag?
Planering är nyckeln. Ditt innehåll ska vara så planerat att det verkar oplanerat.
Föreställ dig när du lyssnar på en riktigt bra föreläsare. Deras föreläsning känns naturlig, talet flyter på och det känns enkelt att hänga med och förstå. Det känns väldigt avslappnat och inte alls inövat. Så vill du att ditt instagramflöde ska kännas.
1. Skylta med ditt instagramkonto
Det är enkelt att skapa ett konto, men du behöver hjälpa din nuvarande publik hitta dit. Se därför till att alltid länka in ditt konto, använd dina befintliga kanaler som exempelvis din hemsida, din mejlsignatur och facebook.
Genom att hjälpa din nuvarande publik hitta din Instagram får du en bra start på ditt följarantal. För att skapa integrering med dina följare kan du skriva ledande inlägg som att ställa en fråga, anordna en tävling eller andra liknande aktiviteter som bjuder in följarna till att agera.
2. Inspireras av dina konkurrenter
Kika in dina konkurrenters sidor, hur använder dem sig av sina sociala medier för att nå ut till följare. Låt dig inspireras och få tips om hur du kan lägga upp din profil. Ta gärna en extra titt på ditt flöde när du gör ett profilbesök.
Flödet och din profil är det första en ny följare möts av när dem hittar ditt content. Se till att profilen stämmer överens med din grafiska profil och att det är tydligt vilket företag som driver kontot. Lika så bör även flödet med inlägg följa någon sorts standard och inte sticka ut allt för mycket.


3. Använd hashtags och var aktiv
Försök använda ett par utvalda hashtags i dina inlägg, lägg dem gärna i en kommentar under inlägget så får du ett rent och snyggt utseende men kan utnyttja funktionen av hashtags. Du kan med fördel researcha över vilka inlägg som använder dina tänkta hashtags och på så vis även få inspiration till dina egna inlägg.
4. Gör ett publiceringsschema för ditt instagramflöde
Låter kanske märkligt att planera ett flöde som ska se naturligt ut, men faktum är att det är otroligt underskattat med ett schema. Nyckeln är att göra ett schema som du kan återanvända med så lite ansträngning som möjligt. Schemat är där som ett verktyg för att du alltid ska kunna veta vad det är du ska lägga ut, du slipper helt enkelt fastna i fällan med att inte veta vad det är du ska lägga ut.
Schemat kan du lägga upp på olika sätt, det kan exempelvis vara 10 dagars intervaller. Här nedan ger vi ett exempel på hur ett sådant schema kan se ut.
- Promota ert företag
- Behind the scenes
- Dela en vardagsbild
- Dela en kunskap
- Publicera något som inspirerar
- Ställ en fråga till dina följare
- Dela en vardagsbild
- Publicera en fakta om ert företag
- Berätta om ansiktet bakom
- Dela en vardagsbild
Som du ser är schemat väldigt simpelt och kräver ingen större ansträngning mer än att du måste ta bilder som kan representera dagen. Schemat kan du kopiera ut och ha lättillgängligt under veckans gång, självklart är det bara att modifiera så att det passar in på just ert företag.